TLP Kuriirit Oy on Oulun talousalueen johtava kuriiripalveluyritys. Toimitusjohtaja Jari Karvola kertoo yrityksellä olevan paljon vakioasiakkaita ja syystäkin. Tärkein tavoite on olla täsmällinen ja pitää asiakkaat tyytyväisinä. ”Kun asiakas ottaa meihin yhteyttä, hän tietää 99,9% varmasti mitä saa, ja homma toimii” Karvola selittää.

Digitalisaation myötä kuljetusalalla on paljon mahdollisuuksia kehittyä. Päivittäisiä toimintoja on mahdollista yksinkertaistaa ja nopeuttaa huomattavasti. Karvola pitää itseään vanhan koulukunnan yrittäjänä, joka on kuitenkin huomannut nämä edistyksen mahdollisuudet ja sen takia päättänyt siirtyä nykyaikaan.
Tutustuessaan Mustapekan ehdotukseen räätälöidystä prosessinohjausjärjestelmästä Karvola ajatteli, että siihen kannattaa perehtyä ja siitä voisi olla paljon apua. ”Aikoinaan meillä oli samantyyppinen järjestelmä jo käytössä, josta kuitenkin luovuimme. Se oli ehkä erityyliselle kuljetusliikkeelle tarkoitettu, eikä oikein vastannut meidän tarpeita” Karvola pohtii. Käytäntöjen päivittämiselle oli kuitenkin selkeää tarvetta, ja kuullessaan räätälöidyn ohjelmiston eduista Karvola halusi yrittää uudestaan.

”Logiikkana oli se, että työntekijöiden ja minun työt helpottuu ja nopeutuu” hän selittää.

Karvola kertoo yllättyneensä erittäin positiivisesti siitä, että kaikki heidän toiveensa on huomioitu ja pystytty toteuttamaan. ”Missään vaiheessa ei tullut sellaista oloa, ettei tämä onnistuisi”. Yrityksessä on käytetty samoja dokumenttipohjia jo 15 vuotta ja ne haluttiin siirtää sellaisinaan sähköiseen muotoon. ”Tavoitteena oli, että ajankäyttö kuljetusten vastaanottamiseen sekä välittämiseen ja laskutukseen puolittuu” hän selittää. Samalla myös työajanseuranta päivitettiin manuaalisesta kirjauksesta sähköiseen muotoon.

Kuljettajat ovat ottaneet muutoksen hyvin vastaan, mutta ongelmiltakaan ei ole vältytty. Karvolan mukaan ongelmat ovat kuitenkin olleet vain pieniä bugeja ohjelmistossa, eivätkä ne sinänsä ole olleet haitaksi. Kaikki ongelmat on myös saatu korjattua, kun niistä on ilmoitettu eteenpäin. Karvolan mukaan myös vuorovaikutus on ollut antoisaa. Väärinkäsitykset projektin sisällöstä on saatu nopeasti selvitettyä ja tavoitteet on saatettu maaliin.

”Näissä projekteissa pelottaa aina, että kun sovitaan summa, niin tuleekin karmeita lisälaskuja. Olen positiivisesti yllättynyt, että näin ei ole käynyt. Kaikki lisälaskutukset ovat olleet mielestäni oikeudenmukaisia” Karvola kertoo tyytyväisenä. ”

Välillä projekti eteni hitaammin, mutta siinä vikaa on ollut molemminpuolisesti. Minun olisi pitäny olla alussa aktiivisempi, niin oltaisiin saatu etenemistä nopeutettua” hän jatkaa.

Sähköisen kirjausprosessin automatisaatiota Karvola haluaa lähitulevaisuudessa viedä entistäkin pidemmälle ajan säästämiseksi. Tavoitteena hänellä on lisätä nykyisen prosessin loppuun vielä automaattisesti asiakkaalle asti menevä sähköinen laskutus. ”Tämä on tätä päivää, täytyy myöntää. Vanha paperinen järjestelmäkin on ihan toimiva. Se vain vie tuhottomasti resursseja.”

Tutustu muihin asiakastarinoihin >>