Kuinka moni on kuullut ilmaisun paperiton toimisto…? Tai toimiva IT-laitteisto…? Kuinka monella noista ilmaisuista nousi pintaan muistoja juuri päinvastaisista tilanteista? Se realismi, kun arkistointi tehdään tuplana ihan vaan varmuuden vuoksi tai kun tietokone antaa jälleen kerran vikailmoituksen uupumisoireidensa vuoksi. Teknologia muuttaa työelämää vauhdilla ja väistämättä. Suurimmalla osalla työn tekeminen on jo nyt riippuvainen läppäristä, älypuhelimesta tai molemmista. Työn tekemisen tavat monipuolistuu eikä työ ole enää sidottu toimiston pöydän ääreen, jossa pöytää valtaa pino papereita sekä läjä atk-laitetta. Työtä tehdään nykyään kaikkialla, niin toimistossa, kotona kuin liikkuessa.

Se, että työtä tehdään monessa eri paikassa ja olemme ”online” nykyään lähes 24/7, tarkoittaa myös että laitteiden ja yhteyksien rooli on kasvanut – niiden pitää toimia, moitteettomasti. Moni asia ei yllä yhtä korkeaan stressi-asteeseen kuin pätkivä netti, tökkivä kone tai kaatuileva älyluuri, joka tilttaa joka seitsemäs sekunti. Nämä asiat kiukuttaa meistä useita ihan omassa yksityiselämässäkin, mutta se on sen lisäksi myös merkittävä työhyvinvointiin vaikuttava asia. Etätyömahdollisuuden tuoma hyöty kaikkoaa kyllä hermojen kiristyksen mukana ilmaan, kun pitkään ja hartaasti laatimasi raportti katoaa jonnekin bittiavaruuteen tallentaessasi sitä jonnekin palvelimelle, joka roikkuu kiikkuilevan nettiyhteyden päässä. Kuulostaako tutulta…?

Olen jo pitkään ihmetellyt, miksi sitten näille asioilla tehdään kuitenkin kohtalaisen harvoin mitään isommalla mittakaavalla? Liian usein myös käytetään rahaa vaan paikkaamaan ja korjaamaan eikä kerralla mietitä kuntoon “isoa kuvaa” omista tarpeista ja lähtökohdista lähtien? Toimiva työympäristö ja työpaikka kun käsittää myös työn tekemiseen tarvittavat laitteet ja niiden rooli on melkoinen työntekijöille ja heidän hyvinvoinnilleen. Miksi siis usein jumitumme tässä kohtaa vanhoihin uriin emmekä lähde rohkeasti hakemaan ratkaisuja yrityksen ja myös henkilökunnan tarpeista ja toiveista lähtien? Tavoitteena voisi olla esimerkiksi se, että jokainen voisi tehdä työnsä tehokkaasti missä tahansa, mutta samalla teknologiaan ja sen ylläpitoon kuluva rahasumma pienenisi? Parhaimmillaan jopa se varasto, joka on täynnä vanhoja laitteita tyhjentyisi.. ja pysyisi tyhjänä.

Aloitin työni Musta-Pekka Oy:ssä helmikuussa. Tiesin yrityksestä jotain jo entuudestaan, mutta yksi asia työpaikkailmoituksessa teki minuun vaikutuksen ja vahvisti haluani hakea yritykseen töihin. Se oli ilmoituksessa ollut missio, joka on siis “halu muuttaa umpikuivaa ICT-alaa ja parantaa asiakasyritysten toimintaedellytyksiä”. Vaikka olen ollut onnekas ja saanut tehdä yhteistyötä hyvien ICT-toimijoiden kanssa jo pitkään, niin halusin viedä yhteistyön tason vielä yhden stepin pidemmälle. Se yksi steppi on ajatus, että kaikki lähtee tasan yhdestä lähtökohdasta – siitä että asiakas on tyytyväinen. Moni varmasti siellä lukiessa nyt murisee, että näinhän se on kaikilla ja niinhän se varmasti on. Kaikki haluavat, että asiakas on tyytyväinen. Mutta uskallan silti sanoa, että en ole koskaan kohdannut moista joukkiota ihmisiä, joka on näin motivoitunut nostamaan asiakkaidensa toimintaedellytyksiä ihan uudelle tasolle, jo pelkästään toimivien teknologisten ratkaisujen avulla. Sen lisäksi me kuuntelemme aidosti sitä, mitä asiakas meille kertoo ja puhumme sitä ”ICT:tä” selkokielellä, ilman termien viidakkoa.

Kun siis ensi kerran mietit teknologian toimivuuden ihanuutta siellä etäpäivänä mokin laiturin nokassa tai kokouksen jälkeen manaat vastaamattomien puheluiden kasaa, jota purat seuraavan tunnin, niin kilauta minulle tai laita sähköpostia. Me tulemme mielellämme kylään, vaikka sinne mökille keskellä kesää. Voi nimittäin olla, että Musta-Pekan mystinen ICT-asiamies on juuri se henkilö, joka uudistaa käsityksesi siitä mitä kaikkea teknologialla voidaan saada yrityksessä aikaan.

Pyydäthän siis meidät rohkeasti kylään jos haluat vähän erilaista näkökulmaa yrityksesi teknologisiin asioihin. Voit lukea lisää ratkaisuistamme ratkaisut.mustapekka.fi tai ota minuun yhteyttä.

Anja
Asiakkuusvastaava
+358 8 4152 4014
anja@mustapekka.fi
Musta-Pekka Oy